Stormt het ook weleens in jouw team?

Hoe houd je je staande bij storm in jouw team?

Code Oranje: ‘Grote kans op gevaarlijk of extreem weer, met risico op schade, letsel of veel overlast’. We hebben de afgelopen dagen een flinke storm meegemaakt in heel Nederland. Gelukkig gaat in de natuur de storm altijd weer liggen. Daar kun je op wachten. Maar wat als het stormt in je team? Wat doe je dan? Ook wachten…? Wachten tot het overwaait? Wachten totdat iemand anders er iets aan doet?

Photo by Peter Simmons from Pexels

Hoe bereid je je voor op een storm? Hoe zorg je dat er minimale schade of overlast voor je klanten of teamgenoten aangericht wordt? Een team dat goed functioneert is voorbereid op een eventuele storm met als gevolg: weinig tot geen schade.

Teams die goed functioneren, ook als het stormt, zijn teams waarin goed en soepel wordt samengewerkt, waar men elkaars kwaliteiten kent. Teams waarin mensen weten wat er nodig is om dat voor elkaar te krijgen. Er is vertrouwen in elkaar, in elkaars kwaliteiten en mogelijkheden.

Ik geloof dat mensgericht kijken kansen biedt voor ontwikkeling en groei. Een ACT-meting geeft inzicht in de natuurlijke kwaliteiten waar ieder mens over beschikt,  en laat zien welk gedrag aangeleerd is. 

Dit biedt binnen teams belangrijke informatie over de onderlinge samenwerking en hoe je die kunt verbeteren. Het voorkomt misverstanden en irritatie doordat er meer begrip voor en inzicht in elkaar is. Een mooi uitgangspunt voor groei op alle vlakken. 

Werken vanuit talenten en kwaliteiten – en niet vanuit aangeleerd gedrag – creëert gelukkige mensen. En gelukkige mensen creëren succesvolle organisaties. Ook als het stormt.

Weten jij en je teamgenoten hoe jullie presteren tijdens een storm?

Jouw reactie mag je mij mailen op caroline@carolineschippers.nl